Betydningen af godt logo design

10 April 2020 Astrid Pedersen
Betydningen af godt logo design

Alle virksomheder, som ønsker at profilere sig på markedet, har brug for et stærkt firma logo – helt uanset virksomhedens størrelse og branche.

Hvad er et godt logo design?

For at et logo design skal kunne fungere i forbindelse med branding, skal logoet være enkelt og samtidig rumme en del symbolik. Dette kan godt være rigtig vanskeligt at implementere i praksis.

Blandt de mere vellykkede logoer i nyere tid er logoerne for Apple, McDonalds og Nike. Disse utroligt enkle logoer kan sagtens stå alene, helt fri for ledsagende tekst. Du er ikke i tvivl om hvilken slags mad du kan få ved rastepladsen, hvis tilkørslen er pyntet med et stort gult M. Du kan på lang afstand se, om gæsterne på cafeen benytter sig af MacBooks, da en sådan er forsynet med et let genkendeligt æble på forsiden. Og du kan hurtigt genkende et par Nike sko eller anden form for sports tilbehør tilhørende dette brand, som er markeret med det karakteristiske Swoosh!

Selv om din virksomhed ikke er en verdens omspændende koncern, er det stadig vigtigt at dit firma logo besidder nogle af de samme egenskaber. Enkelthed og prægnans er ganske vigtige parametre, når vi snakker solidt logo design. Det er især essentielt, at symbolikken i logoet er vel gennemtænkt fra starten. Det nytter ikke noget, at logoet indeholder symboler, som har en signifikant anden betydning i andre kulturer.

Tænk for eksempel på Carlsbergs gamle logo, som før anden verdenskrig indeholdt det indiske soltegn svastika. Dette måtte ændres, da svastika minder for meget om det hagekors, som symboliserede nazi Tyskland. På samme måde må dit logo ikke indeholde symbolik, som kan have eksempelvis seksuelle undertoner – medmindre din virksomhed selvfølgelig sælger erotiske hjælpemidler eller lignende.

Hvis du ønsker at få fremstillet et logo, som kan fungere på alle disse planer, kan du med fordel kontakte Logoshop.dk