En Tesla er på ingen måde en ny opfindelse

14 June 2021 Anders Lundtang Hansen

editorial

Nu tror du måske, at vi bare skal et par årtier retur for at tale om fadæserne ved el-biler, som man heldigvis har fået rettet en del op på.

Men vi skal faktisk endnu længere tilbage.

For som du nok kan regne ud, så var elektricitet jo en af de helt store landvindinger, dengang man begyndte at opfinde de første biler, så man spekulerede selvfølgelig i, om man ikke skulle lade bilerne køre på elektricitet.

Man eksperimenterede med den slags næsten fra start af, men der var to problemer, hvoraf det ene er noget, som man stadig kæmper med i dag.

Men dengang var der mange magtfulde mennesker, der gerne ville tjene på deres olie og deslige, så man lobbyede meget for, at det skulle være det foretrukne, som biler skulle køre på.

Så kunne man mene, at den slags ville blive droppet kort tid efter af en modpart, men der skete noget andet.

Der var mange forgængere for Teslaer

Mange biler kom fra USA, og der skulle man tilbagelægge mange afstande på kort tid, og en elbil kunne ikke køre så langt, før den skulle have nye forsyninger af elektricitet?

Lyder det bekendt?

Se, dengang havde man ikke opladningsstationer, og batterier dengang var store monstrummer, som slet ikke kunne holde så lang tid, som de kan i dag.

Derfor endte man med at vælge olien, og det var man enig tilfreds med længe, så man droppede at lege med elektricitet på bilerne – og de magtfulde mænd med olien var glade.

Så kan vi springe frem til den danske drøm om at lave en elbil, men det endte som bekendt i en stor skandale.

Man grinede endda lidt af dem, som alligevel valgte en af de få elbiler, man havde på markedet.

Derfor er det faktisk først nu, hvor man har fået fokus på miljøet, og Teslaerne er kommet frem, at de har vundet større indpas i samfundet.