Hvad er digital markedsføring?

17 March 2020 Camilla Skøtt

editorial

Digital marketing er et spørgsmål om at ramme kunderne med dine kampagner på de digitale medier – og det handler om meget andet end Google Ads og Facebookkampagner. Læs med, og bliv klogere.

Kigger du forbi et hvilket som helst digitalt marketing bureau i København, vil du hurtigt opdage, at begrebet digital marketing dækker meget bredt. 

Grundlæggende handler det om online annoncering og søgemaskineoptimering, og det ene udelukker ikke det andet. Nærmere tværtimod. Det bedste du kan gøre, er at fokusere både på online kampagner og på SEO.

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering – eller SEO som det traditionelt kaldes – handler om at gøre din virksomhed synlig på søgemaskinerne. Primært Google som er danskernes foretrukne. Det kan du gøre på to måder: Google Ads og SEO.

Hvor Google Ads er betalte annoncer, der bliver vist øverst, nederst og til højre på skærmen, når du søger på Google, fører SEO til organiske søgeresultater – altså at du bliver fundet uden at betale (direkte) for det.

De organiske søgeresultater virker stadig mere troværdige på kunderne, og derfor er det essentielt at fokusere på denne del af din virksomhed.

Ads og kampagner

Udover SEO bør du også bruge resourcer på at annoncere der, hvor dine kunder er. Google Ads er manges foretrukne kanal, og det er ikke uden grund; der er mange konverteringer at hente, hvis du griber det rigtigt an.

Facebook og sociale medier generelt er endnu et område, hvor der kan være varme leads og gode konverteringer, men igen kræver det, at du ved, hvad du gør. Det er let at sætte kampagnerne op forkert, og hvis du gør det, får du ikke de resultater, du skal bruge.

Har du ingen erfaring med digital markedsføring, kan du med fordel alliere dig med en ekspert eller et bureau. Drømmer du om at håndtere det hele selv, så find en virksomhed, der udbyder kurser eller kan lære dig op, så du er klar til at stå på egne ben.